Sociaal emotionele ontwikkeling op school is gericht op het hebben van (zelf)vertrouwen. Dit is de basis van waaruit zowel positief als negatief gedrag kan worden verklaard. Kinderen met een gevoel van (zelf)vertrouwen zullen zich in sociaal-emotioneel opzicht goed ontwikkelen. Deze kinderen hebben van hun omgeving de juiste stimulans en bemoediging ontvangen. Wij stellen ons ten doel in ons onderwijs effectieve methoden toe te passen om dat gevoel van (zelf)vertrouwen te bevorderen en te ontwikkelen.
Basis voor onze werkwijze in de school is het gebruik van de Fides-aanpak, waarvoor de school is gecertificeerd. Het woord Fides betekent ‘vertrouwen’; vertrouwen en geloof van het kind in zichzelf. Met Fides werken we op school aan zelfvertrouwen, weerbaarheid en welbevinden zodat kinderen durven en kunnen vertrouwen op hun eigen mogelijkheden en zich zo beter staande kunnen houden in een steeds veranderende wereld. Hiervoor zijn een aantal sociale vaardigheden nodig die we aanleren aan de hand van een aantal alledaagse symbolen.
Ons doel is door het leggen van bovengenoemde accenten pestgedrag te voorkomen. Wanneer toch pestgedrag dreigt, besteden we met de methode KiVa hier gericht aandacht aan.
KiVa is een preventief programma afkomstig uit Finland waarmee we werken aan het voorkomen en tegengaan van pesten. KiVa-lessen worden ingezet in alle groepen. In 2021 is de school opnieuw gecertificeerd voor het gebruik van deze methode. Na de veiligheidsmetingen in oktober en april bekijken we of we gaan werken met een schoolbreed plan van aanpak. Ook in het voorjaar van 2021 was dit het geval.
Op school zijn er twee contactpersonen voor de kinderen. In de school hangen posters met hun namen. De IB'er is tevens aandachtscoördinator.