Visible Learning: stappen
Waar sta ik nu? Waar ga ik naar toe? Wat is mijn volgende stap?
Wij werken aan een positief leefklimaat in onze klas. Wij weten dat alle leerlingen kunnen groeien in hun ontwikkeling ongeacht hun mogelijkheden. Wij willen onze leerlingen dat ook laten ervaren. Dit ontwikkelt hun zelfvertrouwen. Wij praten op school liever over leren dan over onderwijzen. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen veel van elkaar kunnen leren. Dit brengen wij in praktijk.
Het begrip leren vatten we heel ruim op. Spelen is ook leren en dat geldt bijvoorbeeld ook voor experimenteren en uitproberen. Bovendien gaat leren niet alleen over rekenen of taal maar over een heel breed scala aan andere vaardigheden. Leren is niet alleen iets tussen leerkracht en leerling, maar vooral ook tussen leerlingen onderling.
Wij gaan op school op zoek naar het antwoord op de volgende vragen: Waar sta ik nu? Waar ga ik naar toe? Hoe kom ik daar en wat is dan mijn volgende stap? Dit maken we zo veel mogelijk zichtbaar in de klas. De focus ligt bij visible learning niet in eerste instantie op het resultaat maar meer op de weg er naar toe. We vergroten hiermee de betrokkenheid van leerlingen.
Op De Frissel heeft iedereen twee rollen, namelijk die van leerling en die van leerkracht. De beste leerlingen zijn zij die hun eigen leerkracht zijn. De beste leerkrachten zijn zij die van hun leerlingen leren hoe het onderwijs er uit moet zien.