Visible Learning School
Visible Learning School
Leren zichtbaar maken
Het team werkt stelselmatig aan de verbetering van het onderwijs. We kiezen daarbij voor ‘evidence based’ interventies zoals die zijn verwoord in het wetenschappelijk onderzoek van John Hattie: “Visible learning”.
We vinden het belangrijk dat het leren zichtbaar wordt voor de leerkracht maar ook voor de leerling zelf. Wetenschappelijk onderzoek koppelen we aan de onderwijspraktijk.
We ontwikkelen hierbij als leerkrachten de volgende denkkaders:
Ik evalueer mijn manier van lesgeven aan de hand van het leren van mijn leerlingen
Ik ben gericht op verbetering en ik ben ervan overtuigd dat elke leerling vorderingen kan maken
Ik wil het meer hebben over leren dan over lesgeven en focussen op de taal die er bij hoort
Ik zie toetsresultaten als feedback op de impact die ik heb als leraar
Ik ga in dialoog, niet in monoloog
Ik hou van een uitdaging en ik geef het niet op ‘mijn best te doen’
Ik ontwikkel positieve relaties binnen de groep en het lerarenteam zodat het veilig is fouten te maken
Ik geef feedback die kinderen kunnen gebruiken. De feedback die ik krijg probeer ik te begrijpen en ik probeer er naar te handelen
Ik informeer leerlingen heel precies over hoe een goed resultaat er uit ziet.
Ik zie leren als hard werken.